Vrhunskost se, bodisi v športu ali pa v vsakdanu, začne s kvalitetnim spancem

Do boljše pripravljenosti z merilniki spanja, tudi s pomočjo naših ambasadorjev dobrega spanja

Vrhunski šport je res izraz rezerviran za športnike, ki v okvirih fizične pripravljenosti dosegajo boljše rezultate od vseh ostalih. Ljudje pa se tudi na drugih področjih ukvarjamo s stvarmi na vrhunski način. Vrhunskost se, bodisi na igralnem polju, ali pa v poslu, začne s kvalitetnim spancem. Ker se pomena slednjega dobro zavedamo, bi želeli pomagati širši publiki in vsem tistim, ki si vrhunske športnike jemljemo za zgled.

 

Hiter tempo življenja premnogokrat terja tudi primanjkljaj kvalitetnega spanca. Kvaliteta spanca se seveda ne enači z dolžino le tega, pa sta vendarle povezana. Način spanca, do katerega ključ vam lahko ponudi meritev le tega, pa pripomore h kvalitetnejši regeneraciji. Kako pa lahko izvemo, kje imamo pri spancu primankljaj?

 

Na pomoč nam priskočijo merilniki spanca. Ti so po večini brezkontaktni in jih samo položimo pod vzmetnico. Tekom noči senzorji beležijo podatke o spanju in zjutraj jih lahko s pomočjo aplikacije preberemo in spanec ocenimo. Merijo vse od časa ter kvalitete spanja, faz spanja, regeneracije, srčnega utripa, dihanja, delovanja živčnega sistema, premikanja in variabilnosti srčnega utripa.

 

Kot strokovnjaki spanja vam lahko na podlagi meritev kvalitetneje svetujemo pri izbiri ležišča, ki najbolj ustreza vašemu življenjskemu slogu. Paziti moramo le, da podatke zbiramo tekom daljšega obdobja in tako tudi lažje primerjamo, kateri izmed njih so odraz dnevnega stanja – trenutnih sprememb, katere pa lahko pripišemo naši splošni fizični oziroma psihični pripravljenosti, s katerim prepoznavamo povprečje srčnega utripa skozi celotno noč. BPM, ali beats per minute z angleško različico, nam služi za oceno ravni stresa, ki ga še vedno doživljamo med počitkom.

 

Kvaliteten spanec je kombinacija celotnega spanca, obsega tako REM, globoki ter lahki spanec. Vrednotenje spanja ali z angleško različico, sleep score enačimo s (celotno dolžino spanca + (dolžino REM spanca) *0.5 + (dolžino globokega spanca) *1.5) – ((dolžino faze budnosti / 3600) *0.5 + število prebuditev / 15)) *8.5.

 

To torej pomeni, da dlje kot spimo, več REM spanca pridobimo. In več kot imamo globokega spanca (višje število), bolj kvaliteten je naš počitek v celoti. Vsak posameznik pa je le enota zase. Niti premalo niti preveč spanca nam ne koristi. Rezultati študij kažejo, da tako manj kot 6 ur, prav tako kot več kot 9 ur spanca vpliva na nižji rezultat pri kognitivnih testih. Pri športnikih seveda kognitivni parametri na njihove rezultate vplivajo posredno. Neposredni indici, ki jim pomagajo biti hitrejši, eksplozivnejši in natančnejši in izvirajo iz iste študije pa kažejo, da so pri slednjih učinkovitejši posamezniki, ki spijo dlje od 10 ur dnevno.

 

Če razčlenimo noč počitka, naj bi ta vsebovala 20-25 % REM spanca, ki predstavlja vitalen del regeneracije miselnih procesov, ko se sinaptične povezave ponovno vzpostavljajo.

 

Zakaj je torej za športnike pomembno, da spijo dlje? Ker je le 10-20 % celotne noči namenjene globokemu spancu (DEEP sleep). Ta je najnujnejši za fizično regeneracijo in večino psiholoških procesov v naših telesih. Takrat se najbolj množično proizvajajo beljakovine, ki so gradniki celične rasti, potrebni za okrevanje in počitek, ter poživitve imunskega, živčnega, skeletnega ter mišičnega tkiva.

 

Ob pogledu na celotno enačbo pa naj ne zanemarimo niti faze lahkega spanca. Že samo zato, ker mu je namenjena kar polovica časa, ki ga prespimo oziroma čas prehoda med budnostjo ter globokim spancem.

 

Znotraj vseh, nam stopnjo regeneracije tekom počitka sporoča HRV, ali variabilnost srčnega utripa. Pove nam, kakšna je dejavnost osredjnega živčevja. Višje število nakazuje boljšo regeneracijo. V kolikor je število zvečer nizko, je to pokazatelj efektivnih procesov čez dan. Medtem, ko mora biti jutranje število višje od večernega, da smemo zagotovo trditi, da je bil počitek učinkovit. To razliko v parametrih imenujemo Total recovery. V obzir pa moramo vzeti aktivnosti preteklega dne. Po dnevu počitka so seveda lahko tudi jutranji parametri naslednji dan nižji. Integrated recovery je potem tisti, ki meri HRV tekom noči in ugotavlja, kako učinkovita je bila regeneracija s tem, ko spremlja aktivnosti tekom noči. Na primer, zbujanje zaradi stresa, ko tako začne RMSSD – ali meritev avtonomnega živčevja, torej procesov, ki jih naša telesa regulirajo sama – upadati. Ko slednja parametra združimo, dobimo tako komplementarno oceno, ali je bil počitek pretekle noči zadosten.

 

Za primer smo vzeli trenažne procese vrhunskih špotnikov, pri katerih je pripravljenost še kako na očeh širše javnosti. Na področju izboljšave kvalitete spanca, kot ambasadorji dobrega spanja z nami raziskujejo odtenke slednjega alpska smučarka Ana Bucik in kolesarji Kolesarskega kluba mebloJOGI® Pro-concrete.

 

Podatki meritev spanja so kolesarjem pri treningih in v času tekmovanj prišli še kako prav. Če so podatki nakazovali, da regeneracija ni bila zadostna, je trener treninge skrajšal oziroma je zmanjšal njihovo intenzivnost. V obratnem primeru, čeprav je bila količina treningov obsežna in intenzivnost visoka, je kolesar vedel, da lahko vztraja pri planu treninga oziroma še kaj doda. Med sezono, ko si tekmovanja sledijo iz tedna v teden, je psihična obremenitev za športnika zelo velika. Lahko se zgodi, da predvideni počitek po tekmi ni zadosten in športnik potrebuje še dodaten dan za regeneracijo.

 

Kot vidimo, je rezultat spanja sestavljen iz koščkov k sestavljanki enačbe, ki ji rečemo kvaliteten spanec. Ker se pomena slednjega dobro zavedamo, želimo tudi vam, da procese spanja postavite v ravnovesje za doseganje vrhunskih rezultatov. Ne glede na področje, ki ga želite obvladati.

  • Nataša Ljubljana 29.04.2021

    Pohvalila bi strokovno svetovanje prodajalke, zelo sem zadovoljna z izbiro in sedaj spim brez bolečin

    Dve leti sem preverjala ponudbo na tržišču, ki je precejšnja in vedno je nekaj manjkalo. Sem alergik in razni dodatki, ki jih dodajajo (aloja in podobno) zame ne pride v poštev, ravno tako ne ležišče iz lateksa. Običajno sem prejela informacijo, da je potrebno ležišče po 5 letih zamenjati. Mama ima že 10 let Meblov jogi s katerim je zadovoljna in je še vedno udobno. Zato sem se odločila in se oglasila v BTCju v vaši poslovalnici, kjer sem povedala svoje težave in želje. Gospa mi je strokovno predstavila ležišča ki so primerna zame. Odločila sem se za vzmetnico Perform, za katero me je prodajalka opozorila, da je trše ležišče. Vesela sem, da sem se odločila za to ležišče, saj po dolgih letih zopet lahko spim na trebuhu ali hrbtu in se zjutraj zbudim brez bolečin v križu in se ponoči ne zbujam zaradi pregrevanja. Hvala Meblu, ker skrbi za kvaliteto ležišč in posledično kvalitetno spanje. Želela bi pohvaliti gospo Lidijo, ki dela v vaši trgovini v Ljubljani Hala A BTC. Po njeni zaslugi, ker mi je prisluhnila, kaj potrebujem, ker res pozna vaša ležišča in mi je znala svetovati, po njenem nasvetu naj pridem preverit v vašo trgovino, kjer sem dobila še preostale potrebne informacije, sem se odločila za nakup. Ležišče sem že dobila in na njem tudi že spala. Zelo sem zadovoljna. Pohvalila bi tudi fanta, ki mi ga je pripeljal. Kapo dol vaši ekipi. Vam že delam reklamo…od ust do ust  je bila vedno najboljša.

  • Mojca M. Ljubljana 28.01.2021

    Kar sem se naučila – pri menjavi vzmetnice, se ne sme odlašati

    Z mojo vzmetnico mebloJOGI sem zelo zadovoljna. Dokončno sem se za to znamko odločila, ko sem ob bivanju v tujini spala na 10 let starem mebloJOGI-ju in se prenehala zbujati po 5-6 urah spanja, kljub utrujenosti. Vedno sem verjela, da mi ustreza trdo ležišče, čeprav so se mi v zadnjih letih stopnjevale bolečine neznanega izvora v hrbtu, kolku,… Sumila sem na ležišče, a bolj mehko ležišče mi nikoli ni dalo prave podpore. Zdaj vem, da za mojo (drobno) postavo trda vzmetnica sploh ni dobra izbira. Potrebujem pa res kakovostno in udobno ležišče, ki nudi ustrezno oporo. To sem našla v vzmetnici Perla+ Normal. Po dolgih letih spet spim 8+ ur brez bolečin – te so začele v celoti (celo tiste vztrajne, ne le jutranje) izginjati po 2 tednih spanja na Perli. Kar sem se naučila – pri menjavi vzmetnice, se ne sme odlašati. Predlagam kakovost,  četudi stane nekaj več.

  • Andrejka M. Š. Nova Gorica 01.10.2020

    Izbrala sva mebloJOGI® Woody in od takrat spiva trdno kot polh

    Spanje na novem jogiju je res odlično. Res sem rabila nekaj dni prilagajanja, a zdaj ga ne zamenjam za nič na svetu. Prej sem se zbujala pri vsakem moževem obratu, zdaj pa sploh ne čutim, kdaj se obrne, vstane… Spim trdno kot polh 🙂 in se zbudim spočita.

  • ŠENT - slovensko združenje za duševno zdravje Ljubljana 12.10.2020

    ZAHVALA podjetju MEBLO INT d.o.o.

    Zahvala podjetju MEBLO INT d.o.o. za donacijo vzglavnikov za potrebe stanovanjskih skupin ŠENT.

    Hvala vam za solidarnost in pomoč.

    Predsednica prof.dr. Vesna Švab

    V Ljubljani, 08.oktober 2020

--

letna tradicija

--

+

naspanih uporabnikov mebloJOGI®

--

opremljenih hotelov in ostalih objektov
  • English
  • Logo Header Menu