Od spanja do znanja

Spanje je nujno potrebno za normalno delovanje hormonskega in imunskega sistema, kopičenje energije, pomaga pa tudi pri utrjevanju in ohranjanju spominov ter pomembno vpliva na učenje.  

Energija, ki jo dobimo s spancem, je zelo pomembna za čas po spanju, ko smo ponovno aktivni. 

Spanec prispeva k učenju in utrjevanju spominov. 

Znano je, da ima spanje pozitiven učinek na pomnjenje. Natančneje, spanje pomaga pri utrjevanju, ohranjanju spominov in pri učenju. Da živčevje možganov ne more istočasno sprejeti novega znanja in še obdelati starega, je razumljivo. Vsak človek potrebuje določeno količino spanja, da bi si lahko pridobljeno znanje vtisnil v spomin. Najlažje je ugotoviti povezavo med spanjem in tako imenovanim proceduralnim učenjem, ki ljudem omogoča učenje različnih spretnosti in veščin. Zahvaljujoč proceduralnemu spominu, lahko obvladamo vožnjo s kolesom, računalniške igrice, gimnastične vaje ali se naučimo igranja melodije na inštrumentu. 

Spanje omogoča možganom, da ponovno obdelujejo na novo naučene informacije, tako da se te informacije utrdijo in ohranijo v spominu.  

Tudi naši možgani potrebujejo počitek. Ali možgani počivajo medtem, ko mi spimo? 

Verjetno je vsak od nas že kdaj lovil zadnje minute in se začel učiti en dan pred testom. Ker nam primanjkuje časa, pogosto žrtvujemo svoj spanec, da pridobimo nekaj ur za učenje. Pa je to res učinkovito?  

Možganske celice, še posebej tiste, ki so zadolžene za spomin in učenje, ne morejo opraviti svojega dela brez spanja. Medtem ko mi spimo, naši možgani postorijo marsikatero nalogo. Ponoči skladiščijo naučene informacije, njihova naloga je, da vse spomine in pridobljene podatke spravijo tako, da jih lahko kasneje najdemo in uporabimo.  

Spanje potrebujemo zato, ker so brez njega vsi spomini in naučena snov v nevarnosti, da jih izgubimo. 

Možgani med spanjem namreč ne počivajo zares, pač pa delajo in gradijo povezave med nevroni. Te povezave kasneje omogočijo, da lahko naučeno snov prikličemo iz spomina.  

Za učenje je torej pomembno, da se kvalitetno in dovolj naspimo. To je edini način, da bodo možgani lahko shranili vse informacije, ki jih bomo kasneje lahko uporabili. 

Zmanjšana količina spanca vpliva na učni uspeh.

Večina mladostnikov premalo spi, zvečer gredo pozno spat, zjutraj pa je zaradi šole potrebno zgodaj vstati. Pomanjkanje spanca močno vpliva na njihovo mentalno in fizično zdravje. To se ne izraža le v obliki utrujenosti in razdražljivosti, temveč je nezadostna količina spanca vidna tudi na razpoloženju, koncentraciji in vse bolj pogostem težavnem obnašanju. Delno je za to težavo kriv tudi hormon melatonin, ki ga telo v mladosti pospešeno proizvaja.  

Priporočila za dobro spanje šolarjev in mladostnikov (po priporočilih NIJZ):

  • Poskrbite, da otrok dobi dovolj spanja, s tem da njegovi starosti določite primerno uro, ob kateri bo hodil spat in ob kateri bo zjutraj vstajal.
  • Vzdržujte stalni čas večernega uspavanja in jutranjega prebujanja tako ob delovnikih kot ob koncu tedna. Dobro je imeti stalno rutino, pri kateri naj se vztraja tudi ob vikendih. Prepozno večerno uspavanje in predolgo jutranje spanje med vikendi lahko ponastavi notranjo biološko cirkadiano uro in tako pripelje do socialnega “jet-laga” (premika notranje ure) na ponedeljkovo jutro, ki vodi v pomanjkanje spanja že ob pričetku šolskega leta.
  • Otroka navadite na ritual pred spanjem. Spi naj v udobnih oblačilih.
  • Spodbujajte otroka k samostojnemu uspavanju, brez vaše pomoči.
  • Zagotovite jim spanje v temnem prostoru, saj lahko svetloba zavira izločanje hormona spanja melatonina in tako zakasni fazo večernega uspavanja, zjutraj pa naj bo otrok čim več izpostavljen dnevni svetlobi.
  • Iz otrokove spalnice odstranite vse elektronske naprave, telefone, televizorje, tablice, računalnike. Te naprave oddajajo modro svetlobo, ki zavira izločanje melatonina in moti spanje. Uporaba zaslonov zakasni uro večernega uspavanja zaradi druženja s prijatelji preko družabnih omrežij. Vse naprave naj odložijo vsaj 30 minut pred uspavanjem.
  • Vzdržujte redno uro ustaljenih dnevnih opravil in obrokov. Pred spanjem ne jesti prigrizkov, saj preobilen obrok lahko povzroči neprijetno počutje, ki ovira spanje.
  • Otrokov dnevni počitek naj bo prilagojen njegovi starosti.
  • Otrok naj bo podnevi čim bolj telesno aktiven in naj dovolj časa preživi na prostem. Redna telesna aktivnost izboljša nočno spanje. Šolarji in mladostniki naj posvetijo telesni vadbi vsaj 1 uro dnevno, priporočljivo v jutranjih ali v popoldanskih urah. Odsvetuje se intenzivna telesna vadba manj kot eno uro pred spanjem, saj večerna vadba zviša telesno temperaturo in tako oteži večerno uspavanje.
  • Iz otrokove prehrane izločite hrano in pijačo, ki vsebuje kofein (kakav, temna čokolada, kava, energijski napitki, gazirane pijače, pravi ali zeleni čaj). Če se slednjim ne morejo izogniti, naj jih uživajo najkasneje do 4 ure pred spanjem.
  • Pomembna je tudi količina spanca. Šolarji potrebujejo najmanj 9 do 11 ur spanca na noč, mladostniki pa najmanj 8 do 10 ur na noč.

 

  • Nataša Ljubljana 29.04.2021

    Pohvalila bi strokovno svetovanje prodajalke, zelo sem zadovoljna z izbiro in sedaj spim brez bolečin

    Dve leti sem preverjala ponudbo na tržišču, ki je precejšnja in vedno je nekaj manjkalo. Sem alergik in razni dodatki, ki jih dodajajo (aloja in podobno) zame ne pride v poštev, ravno tako ne ležišče iz lateksa. Običajno sem prejela informacijo, da je potrebno ležišče po 5 letih zamenjati. Mama ima že 10 let Meblov jogi s katerim je zadovoljna in je še vedno udobno. Zato sem se odločila in se oglasila v BTCju v vaši poslovalnici, kjer sem povedala svoje težave in želje. Gospa mi je strokovno predstavila ležišča ki so primerna zame. Odločila sem se za vzmetnico Perform, za katero me je prodajalka opozorila, da je trše ležišče. Vesela sem, da sem se odločila za to ležišče, saj po dolgih letih zopet lahko spim na trebuhu ali hrbtu in se zjutraj zbudim brez bolečin v križu in se ponoči ne zbujam zaradi pregrevanja. Hvala Meblu, ker skrbi za kvaliteto ležišč in posledično kvalitetno spanje. Želela bi pohvaliti gospo Lidijo, ki dela v vaši trgovini v Ljubljani Hala A BTC. Po njeni zaslugi, ker mi je prisluhnila, kaj potrebujem, ker res pozna vaša ležišča in mi je znala svetovati, po njenem nasvetu naj pridem preverit v vašo trgovino, kjer sem dobila še preostale potrebne informacije, sem se odločila za nakup. Ležišče sem že dobila in na njem tudi že spala. Zelo sem zadovoljna. Pohvalila bi tudi fanta, ki mi ga je pripeljal. Kapo dol vaši ekipi. Vam že delam reklamo…od ust do ust  je bila vedno najboljša.

  • Mojca M. Ljubljana 28.01.2021

    Kar sem se naučila – pri menjavi vzmetnice, se ne sme odlašati

    Z mojo vzmetnico mebloJOGI sem zelo zadovoljna. Dokončno sem se za to znamko odločila, ko sem ob bivanju v tujini spala na 10 let starem mebloJOGI-ju in se prenehala zbujati po 5-6 urah spanja, kljub utrujenosti. Vedno sem verjela, da mi ustreza trdo ležišče, čeprav so se mi v zadnjih letih stopnjevale bolečine neznanega izvora v hrbtu, kolku,… Sumila sem na ležišče, a bolj mehko ležišče mi nikoli ni dalo prave podpore. Zdaj vem, da za mojo (drobno) postavo trda vzmetnica sploh ni dobra izbira. Potrebujem pa res kakovostno in udobno ležišče, ki nudi ustrezno oporo. To sem našla v vzmetnici Perla+ Normal. Po dolgih letih spet spim 8+ ur brez bolečin – te so začele v celoti (celo tiste vztrajne, ne le jutranje) izginjati po 2 tednih spanja na Perli. Kar sem se naučila – pri menjavi vzmetnice, se ne sme odlašati. Predlagam kakovost,  četudi stane nekaj več.

  • Andrejka M. Š. Nova Gorica 01.10.2020

    Izbrala sva mebloJOGI® Woody in od takrat spiva trdno kot polh

    Spanje na novem jogiju je res odlično. Res sem rabila nekaj dni prilagajanja, a zdaj ga ne zamenjam za nič na svetu. Prej sem se zbujala pri vsakem moževem obratu, zdaj pa sploh ne čutim, kdaj se obrne, vstane… Spim trdno kot polh 🙂 in se zbudim spočita.

  • ŠENT - slovensko združenje za duševno zdravje Ljubljana 12.10.2020

    ZAHVALA podjetju MEBLO INT d.o.o.

    Zahvala podjetju MEBLO INT d.o.o. za donacijo vzglavnikov za potrebe stanovanjskih skupin ŠENT.

    Hvala vam za solidarnost in pomoč.

    Predsednica prof.dr. Vesna Švab

    V Ljubljani, 08.oktober 2020

--

let izkušenj v izdelavi vzmetnic

--

+

naspanih uporabnikov mebloJOGI®

--

opremljenih hotelov in ostalih objektov
  • English
  • Logo Header Menu