M. Walker – Zakaj spimo, moč spanja in sanj – 2. poglavje 2. del

»Zakaj po prihodu v nov časovni pas trpimo za potovalno utrujenostjo (ang. jet lag)? Kako jo premagamo? Zakaj ta prilagoditev povzroči še več utrujenosti pri vrnitvi domov? Zakaj nekateri za premagovanje teh težav uporabljajo melatonin? Zakaj (in kako) nas skodelica kave ohrani budne?«

To je le nekaj vprašanji s katerimi se začne drugo poglavje knjige »Zakaj spimo – Moč spanja in sanj«, vodilnega svetovnega strokovnjaka na področju raziskav spanja, dr. Matthewa Walkerja.

MELATONIN IN ADENOZIN

»Po navodilu suprakiazmatičnega jedra se raven melatonina začne dvigati kmalu potem, ko se zmrači, v krvni obtok pa ga sprošča žleza češerika (epifiza), ki leži globoko v zadnjem delu možganov.« Melatonin je dejansko znanilo, ki organizmu pomaga okvirno določiti čas za spanje, ne vpliva pa neposredno na nastop samega spanca. Ko pa zaspimo, koncentracija melatonina začne upadati in se popolnoma ustavi, ko sončna svetloba ob svitu skozi oči vstopi v možgane (tudi skozi zaprte veke). »Svetloba deluje kot zavora in sproščanje melatonina se ustavi.«, ta zavora pa ponovno popusti proti večeru, ko nivo melatonina začne ponovno naraščati.

V vsakem trenutku dneva v naših možganih narašča tudi snov imenovana adenozin. Njena koncentracija se povečuje z vsako minuto, ki jo prebedimo. To je sila, ki nas žene k spanju – visoka koncentracija adenozina zmanjša vpliv delov možganov, ki skrbijo za budnost in pojača vpliv tistih delov, ki so odgovorni za nastop spanca. Pri večini ljudi se to zgodi po štirinajstih do šestnajstih urah budnosti.

Signal za spanje pa lahko umetno utišamo s kemikalijo – s kofeinom, smatrana kot najbolj uporabljano psihoaktivno poživilo na svetu. Kofein deluje tako, da vpliva na receptorje v možganih. Prekrije delovanje adenozina oziroma zamaskira njegov efekt – »podobno, kot bi si zamašili ušesa, da bi izklopili zvok. S tem, ko se kofein polasti teh receptorjev in jih zavzame, blokira signal za zaspanost, ki ga adenozin normalno posreduje možganom. Končni izid je ta, da nas kofein kljub visokih ravnem adenozina, ki bi nas sicer zazibale v spanec, preslepi v stanje budnosti in čuječnosti.«

Izraz »razpolovna doba« se v farmakologiji uporablja za opredelitev potrebnega časa, da telo odstrani 50 odstotkov koncentracije snovi. Razpolovna doba kofeina je od pet do sedem ur. Če recimo zaužijemo skodelico kave po večerji, okrog pol osmih, bo polovica tega kofeina ob pol dveh zjutraj še vedno dejavna. Tudi ostala polovica odmerka je še vedno v obtoku, kar pomeni še veliko razgrajevanja ponoči. Možgani v takem primeru imajo veliko dela proti učinkom kofeina in spanec zato ne bo prišel zlahka, pa tudi ne bo nemoten. Za odstranjevanje kofeina iz sistema pa je zadolžen poseben encim v jetrih. Pri nekaterih posameznikih je ta encim bolj učinkovit, kot pri drugih zato je tudi učinek kofeina in posledično razgrajanje, pri vsakemu drugačen.

Da bi si lažje predstavljali učinek kofeina na možgane je avtor v knjigi navedel Nasino raziskavo izvedeno v osemdesetih letih 20. stoletja. Znanstveniki so pajke izpostavili različnim drogam in opazovali spletanje mrež. Uporabljene droge so bile LSD, amfetamin, marihuana in kofein. Raziskovalci so prišli do osupljivega spoznanja. Pajki so bili pri spletanju mreže pod vplivom kofeina popolnoma onesposobljeni, kot je razvidno na spodnji sliki.

(Walker, 2018, str.43)

POTOVALNA UTRUJENOST

»Izum reaktivnega motorja je bil prelomen za množičen prevoz ljudi po planetu, povzročil pa je tudi nepredvideno biološko težavo. Reaktivna letala namreč brzijo skozi časovne pasove hitreje, kot jih lahko naša 24-urna notranja ura dohaja. Zaradi tega nastane časovni zaostanek in utrujenost (ang. jet lag).«

V novem časovnem pasu se zato počutimo utrujeni, saj naša notranja ura še vedno misli, da je noč. Ponoči pa se ne moremo naspati saj ista ura meni, da je dan.  S pomočjo znakov iz okolja se naša notranja ura počasi prilagaja novemu časovnemu pasu, vendar le za približno uro vsak dan.

Zanimivo je dejstvo, da se težje prilagajamo, ko potujemo proti vzhodu. Ker je naš naravni cirkadiani ritem povprečno malo daljši od 24 ur, je potovanje proti vzhodu še večja obremenitev. Dan se proti vzhodu krajša, kar pa je popolnoma v nasprotju s prirojenim ritmom in prilagoditev je zato še težja.

Zanimive rezultate so dale študije letalskih posadk, ki letijo na dolge proge. Ugotovitve so precej pretresljive, saj je bilo ugotovljeno da dolgoročno pride do okvar kratkoročnega spomina, fizičnega krčenja določenih delov možganov povezanih z učenjem in spominom, veliko bolj so bili izpostavljeni obolenjem za rakom in sladkorni bolezni tipa 2.

Vir : Walker M, Zakaj spimo – Moč spanja in sanj. Ljubljana, Mladinska knjiga (2019).

  • Nataša Ljubljana 29.04.2021

    Pohvalila bi strokovno svetovanje prodajalke, zelo sem zadovoljna z izbiro in sedaj spim brez bolečin

    Dve leti sem preverjala ponudbo na tržišču, ki je precejšnja in vedno je nekaj manjkalo. Sem alergik in razni dodatki, ki jih dodajajo (aloja in podobno) zame ne pride v poštev, ravno tako ne ležišče iz lateksa. Običajno sem prejela informacijo, da je potrebno ležišče po 5 letih zamenjati. Mama ima že 10 let Meblov jogi s katerim je zadovoljna in je še vedno udobno. Zato sem se odločila in se oglasila v BTCju v vaši poslovalnici, kjer sem povedala svoje težave in želje. Gospa mi je strokovno predstavila ležišča ki so primerna zame. Odločila sem se za vzmetnico Perform, za katero me je prodajalka opozorila, da je trše ležišče. Vesela sem, da sem se odločila za to ležišče, saj po dolgih letih zopet lahko spim na trebuhu ali hrbtu in se zjutraj zbudim brez bolečin v križu in se ponoči ne zbujam zaradi pregrevanja. Hvala Meblu, ker skrbi za kvaliteto ležišč in posledično kvalitetno spanje. Želela bi pohvaliti gospo Lidijo, ki dela v vaši trgovini v Ljubljani Hala A BTC. Po njeni zaslugi, ker mi je prisluhnila, kaj potrebujem, ker res pozna vaša ležišča in mi je znala svetovati, po njenem nasvetu naj pridem preverit v vašo trgovino, kjer sem dobila še preostale potrebne informacije, sem se odločila za nakup. Ležišče sem že dobila in na njem tudi že spala. Zelo sem zadovoljna. Pohvalila bi tudi fanta, ki mi ga je pripeljal. Kapo dol vaši ekipi. Vam že delam reklamo…od ust do ust  je bila vedno najboljša.

  • Mojca M. Ljubljana 28.01.2021

    Kar sem se naučila – pri menjavi vzmetnice, se ne sme odlašati

    Z mojo vzmetnico mebloJOGI sem zelo zadovoljna. Dokončno sem se za to znamko odločila, ko sem ob bivanju v tujini spala na 10 let starem mebloJOGI-ju in se prenehala zbujati po 5-6 urah spanja, kljub utrujenosti. Vedno sem verjela, da mi ustreza trdo ležišče, čeprav so se mi v zadnjih letih stopnjevale bolečine neznanega izvora v hrbtu, kolku,… Sumila sem na ležišče, a bolj mehko ležišče mi nikoli ni dalo prave podpore. Zdaj vem, da za mojo (drobno) postavo trda vzmetnica sploh ni dobra izbira. Potrebujem pa res kakovostno in udobno ležišče, ki nudi ustrezno oporo. To sem našla v vzmetnici Perla+ Normal. Po dolgih letih spet spim 8+ ur brez bolečin – te so začele v celoti (celo tiste vztrajne, ne le jutranje) izginjati po 2 tednih spanja na Perli. Kar sem se naučila – pri menjavi vzmetnice, se ne sme odlašati. Predlagam kakovost,  četudi stane nekaj več.

  • Andrejka M. Š. Nova Gorica 01.10.2020

    Izbrala sva mebloJOGI® Woody in od takrat spiva trdno kot polh

    Spanje na novem jogiju je res odlično. Res sem rabila nekaj dni prilagajanja, a zdaj ga ne zamenjam za nič na svetu. Prej sem se zbujala pri vsakem moževem obratu, zdaj pa sploh ne čutim, kdaj se obrne, vstane… Spim trdno kot polh 🙂 in se zbudim spočita.

  • ŠENT - slovensko združenje za duševno zdravje Ljubljana 12.10.2020

    ZAHVALA podjetju MEBLO INT d.o.o.

    Zahvala podjetju MEBLO INT d.o.o. za donacijo vzglavnikov za potrebe stanovanjskih skupin ŠENT.

    Hvala vam za solidarnost in pomoč.

    Predsednica prof.dr. Vesna Švab

    V Ljubljani, 08.oktober 2020

--

let izkušenj v izdelavi vzmetnic

--

+

naspanih uporabnikov mebloJOGI®

--

opremljenih hotelov in ostalih objektov
  • English
  • Logo Header Menu