Kako ustvariti spalno rutino pri otrocih

Strokovnjaki iz Univerze Yale so naredili primerjavo napak, ki ji običajno starši počnejo pri poskusih ustvarjanja spalnih navad. Ugotovitve kažejo, da kljub dobrim namenom, starši pogosto pomanjkljivosti prej podkrepijo, kot pa jih odpravijo. K sreči so otroški možgani zelo prilagodljivi in se z lahkoto naučijo novih načinov kako se uspavati. Res je, da otroci pridejo na svet z raznimi razigranimi značilnostmi, vendar se nihče ne rodi s slabim spancem. V resnici so težave s spanjem navada, ki se je otroci privadijo  – in to starši pogosto nevede krepijo.

Čeprav še zdaleč ni enostavno spremeniti slabe spalne navade, je to vseeno mogoče. Še posebej to velja za predšolske otroke in otroke v osnovni šoli. Tako pravi Dr. Lynelle Schneeberg, doktorica psihologije na Univerzi Yale, autorica knjige “Become Your Child’s Sleep Coach: The Bedtime Doctor’s 5-Step Guide, Ages 3-10” (Lifelong Books).

Dobronamerno starši podkrepijo slabe spalne navade, ključni dejavnik pri tem je dr. Scneeberg poimenovala kot »preveč starševske pomoči«.

»Velik izziv je otroke v starostni skupini od 3-10 let naučiti samostojno zaspati saj lahko starše prosijo naj se vrnejo v sobo s takim ali drugačnim kreativnim razlogom. Lahko pridejo sami ven iz sobe in starše prosijo, da jih pospremijo na stranišče, da potrebujejo bolj hladno vodo, da jih odeja pika in podobno,« razlaga dr. Schneeberg. Pomembno je razumeti kakšni so odzivi staršev na tovrstne prošnje.

Na primer, če otrok sredi noči zajoka in ga običajno v primete v naročje in ga zazibate v spanec se ta navada vtisne v možgane. Če prištejemo še utrujenost in stres staršev se verjetnost, da se ta neproduktivna navada utrdi, še poveča. »Zato utrujeni starši vedno znova in znova zapadejo v iste vzorce – utrujeni možgani oblikujejo navade zato, da zmanjšajo potrebo po razmišljanju.« Poleg tega otrok oblikuje navado, da zaspi v naročju ali s starši v bližini.

Kakšna je torej rešitev? Ustvarite nove, zdrave navade okoli vsega, kar spada v otrokovo spalno rutino. Ključna beseda tukaj je prav rutina. Otroci po naravi hrepenijo po doslednosti in predvidljivosti. Ne le za spanje, temveč za večino vidikov svojega življenja. Jasna pravila in pričakovanja pomagajo zmanjšati tesnobo, ker otrok ve kaj lahko pričakuje. Vrstni red dogodkov pred spanjem jim omogoči, da ustvarijo navade. To pomeni, da se bodo s časom zastavljeni načrti uresničili brez truda, kot na avtopilotu.

Napaka št. 1 – Ostajanje ali spanje v otrokovi spalnici

»Leži z mano«, »Ostani tukaj.« Težko se upremo takim prošnjam. Zlasti, če si želite, da otrok čim prej zaspi, da lahko nadaljujete z gospodinjskimi opravili, se sprostite ali zaspite. Če pa se prepustite otrokovim željam in ostanete pri njem ga nehote učite, da lahko zaspi le v vaši prisotnosti. Lahko se tega celo navadijo do te mere, da potrebujejo vašo prisotnost tudi, če se zbudijo sredi noči.

Rešitev št. 1  – Navadite otroka kako se lahko sam potolaži in se uspava

Postavite zraven postelje košaro s predmeti s katerimi lahko samostojno opravlja kako mirno aktivnost. Na primer slikanice ali kratke knjige, plišaste živalice ali figurice, blokec papirja in barvice ter malo ročno svetilko, da mu ne bo potrebno prižigati luči. Cilj je, da ima otrok pri roki predmete, ki so zabavni vendar ne delujejo spodbujevalno in s katerimi se lahko igra v postelji, dokler ni dovolj zaspan, da zaspi. Po mnenju dr. Schneeberg je to dobra navada, ki jo pogosto tudi odrasli uporabljajo. Če otrok protestira bodite nežni (vendar odločni) in mu povejte, da je sposoben zaspati sam, da je varen saj ste vseeno v njegovi bližini.

Napaka št. 2 – Pomanjkanje omejitev

Ne glede na to ali nenadoma stradajo, so pregrinjala vroča, srbeča ali preprosto napačna, so otroci mojstri razlogov zakaj ne morejo spati. Schneeberg temu pravi »povratki na oder« (ko se otrok vrača iz sobe in sam poda pritožbo) ali »priklici« (ko otrok prikliče starša nazaj v sobo).

Rešitev št. 2 – Nočni kuponi

Vsako noč ima otrok na voljo omejeno število kuponov s katerimi lahko pride iz sobe ali dobi določene ugodnosti (dodatna pijača, kratko pravljico, ..). V primeru, da do jutra nobenega kupona ne koristi, zjutraj dobi manjšo nagrado. Priporočljivo je okrasiti kartice z barvami, bleščicami, raznimi okraski ali nalepkami, da bodo otroku všeč. Ocenite koliko kuponov otrok potrebuje. Če ocenite, da vaš otrok ima več kot pet zahtevkov na večer, mu jih najprej dajte štiri in sčasoma zmanjšuje število. Bistvo je, da otrok stremi k uspehu. Vnaprej razložite nagradni sistem otroku, priporočljivo je celo, da skupaj z otrokom zaigrate celotno rutino tekom dneva, z nagradami in vsem skupaj.

Napaka št. 3 – Slabo urejena spalnica

Dobro urejene spalnice so temne, tihe in brez elektronskih naprav z izjemo ventilatorja, naprave za beli šum ali nočne svetilke. Določene podrobnosti v sobi naj bi bile enake ob 20h, kot tudi sredi noči. »Če je luč na prižgana zvečer, naj bo tudi ponoči, ko se otrok prebudi,« pravi Schneeberg.

Rešitev št. 3 – Okolje in določene podrobnosti naj bodo ves čas enake

Tudi glede elektronskih naprav je priporočljivo naj ne bodo otroku na voljo 30-60 min pred spanjem. In nobena od teh ne sodi v spalnico, ko spijo. »Skoraj nemogoče je, da bi se otrok lahko uprl tem napravam, če so v dosegu roke ali celo prižgane, ko je čas za spanje. Lahko poslabšajo spanje tudi v primeru, da niso v uporabi.« Slednje je priporočilo tudi za odrasle.

Napaka št. 4 – Brez rutine

Pripraviti otroka za spanje zveni enostavno. Umit zobe, si obleči pižamo, poslušati pravljico, spraviti se pod odeje. Vsi starši pa vedo kako je vse to pogosto težko izvedljivo!

Velikokrat je največja težava v doslednosti. Na primer, če en večer otroka spravimo v posteljo ob 9h in tam ležimo še pol ure, naslednji dan pa jih v posteljo spravimo ob 8h in poskušamo takoj iz sobe, je razumljivo, da bo otrok zmeden in tega ne bo sprejel.

Rešitev št. 4 – Dosledna rutina

Vsak večer naj se otrok odpravi v posteljo ob približno enakem času, sosledje dogodkov naj bo enako in enostavno predvidljivo. »Rutina lahko vključuje prigrizek ali napitek, kopanje, oblačenje, umivanje zob, zadnji izlet na stranišče in ena ali dve pravljici za lahko noč,« pravi dr. Schneeberg, »ko je rutina zaključena pojasnimo otroku, da hrana in pijača ali dodatne zgodbice niso več na voljo.«

Ne obupajte!

Kot pri vseh starševskih izzivih, se bo situacija najprej poslabšala preden se lahko izboljša. Če ste odločeni, da boste prekinili slabe navade, ne pričakujte, da se bodo spremembe zgodile čez noč. Zelo verjetno bodo tekle solze, kujanju in upiranju se tudi ne boste izognili. Dober znak je ta, da je najbolj kritična točka situacije običajno tista, ki pripelje do spremembe. Zato se držite svojega plana in stremite k doslednosti. Bodite pripravljeni na to, da se bodo pozitivne spremembe pojavile šele čez nekaj tednov ali celo čez mesec.

Ne pozabite, da je dober spanec lahko že za vogalom, ta pa lahko koristi celi družini.

 

Vir : yalemedicine.org

  • Nataša Ljubljana 29.04.2021

    Pohvalila bi strokovno svetovanje prodajalke, zelo sem zadovoljna z izbiro in sedaj spim brez bolečin

    Dve leti sem preverjala ponudbo na tržišču, ki je precejšnja in vedno je nekaj manjkalo. Sem alergik in razni dodatki, ki jih dodajajo (aloja in podobno) zame ne pride v poštev, ravno tako ne ležišče iz lateksa. Običajno sem prejela informacijo, da je potrebno ležišče po 5 letih zamenjati. Mama ima že 10 let Meblov jogi s katerim je zadovoljna in je še vedno udobno. Zato sem se odločila in se oglasila v BTCju v vaši poslovalnici, kjer sem povedala svoje težave in želje. Gospa mi je strokovno predstavila ležišča ki so primerna zame. Odločila sem se za vzmetnico Perform, za katero me je prodajalka opozorila, da je trše ležišče. Vesela sem, da sem se odločila za to ležišče, saj po dolgih letih zopet lahko spim na trebuhu ali hrbtu in se zjutraj zbudim brez bolečin v križu in se ponoči ne zbujam zaradi pregrevanja. Hvala Meblu, ker skrbi za kvaliteto ležišč in posledično kvalitetno spanje. Želela bi pohvaliti gospo Lidijo, ki dela v vaši trgovini v Ljubljani Hala A BTC. Po njeni zaslugi, ker mi je prisluhnila, kaj potrebujem, ker res pozna vaša ležišča in mi je znala svetovati, po njenem nasvetu naj pridem preverit v vašo trgovino, kjer sem dobila še preostale potrebne informacije, sem se odločila za nakup. Ležišče sem že dobila in na njem tudi že spala. Zelo sem zadovoljna. Pohvalila bi tudi fanta, ki mi ga je pripeljal. Kapo dol vaši ekipi. Vam že delam reklamo…od ust do ust  je bila vedno najboljša.

  • Mojca M. Ljubljana 28.01.2021

    Kar sem se naučila – pri menjavi vzmetnice, se ne sme odlašati

    Z mojo vzmetnico mebloJOGI sem zelo zadovoljna. Dokončno sem se za to znamko odločila, ko sem ob bivanju v tujini spala na 10 let starem mebloJOGI-ju in se prenehala zbujati po 5-6 urah spanja, kljub utrujenosti. Vedno sem verjela, da mi ustreza trdo ležišče, čeprav so se mi v zadnjih letih stopnjevale bolečine neznanega izvora v hrbtu, kolku,… Sumila sem na ležišče, a bolj mehko ležišče mi nikoli ni dalo prave podpore. Zdaj vem, da za mojo (drobno) postavo trda vzmetnica sploh ni dobra izbira. Potrebujem pa res kakovostno in udobno ležišče, ki nudi ustrezno oporo. To sem našla v vzmetnici Perla+ Normal. Po dolgih letih spet spim 8+ ur brez bolečin – te so začele v celoti (celo tiste vztrajne, ne le jutranje) izginjati po 2 tednih spanja na Perli. Kar sem se naučila – pri menjavi vzmetnice, se ne sme odlašati. Predlagam kakovost,  četudi stane nekaj več.

  • Andrejka M. Š. Nova Gorica 01.10.2020

    Izbrala sva mebloJOGI® Woody in od takrat spiva trdno kot polh

    Spanje na novem jogiju je res odlično. Res sem rabila nekaj dni prilagajanja, a zdaj ga ne zamenjam za nič na svetu. Prej sem se zbujala pri vsakem moževem obratu, zdaj pa sploh ne čutim, kdaj se obrne, vstane… Spim trdno kot polh 🙂 in se zbudim spočita.

  • ŠENT - slovensko združenje za duševno zdravje Ljubljana 12.10.2020

    ZAHVALA podjetju MEBLO INT d.o.o.

    Zahvala podjetju MEBLO INT d.o.o. za donacijo vzglavnikov za potrebe stanovanjskih skupin ŠENT.

    Hvala vam za solidarnost in pomoč.

    Predsednica prof.dr. Vesna Švab

    V Ljubljani, 08.oktober 2020

--

let izkušenj v izdelavi vzmetnic

--

+

naspanih uporabnikov mebloJOGI®

--

opremljenih hotelov in ostalih objektov
  • English
  • Logo Header Menu