M. Walker – Zakaj spimo, moč spanja in sanj – 2. poglavje 2. del

»Zakaj po prihodu v nov časovni pas trpimo za potovalno utrujenostjo (ang. jet lag)? Kako jo premagamo? Zakaj ta prilagoditev povzroči še več utrujenosti pri vrnitvi domov? Zakaj nekateri za premagovanje teh težav uporabljajo melatonin? Zakaj (in kako) nas skodelica kave ohrani budne?«

To je le nekaj vprašanji s katerimi se začne drugo poglavje knjige »Zakaj spimo – Moč spanja in sanj«, vodilnega svetovnega strokovnjaka na področju raziskav spanja, dr. Matthewa Walkerja.

MELATONIN IN ADENOZIN

»Po navodilu suprakiazmatičnega jedra se raven melatonina začne dvigati kmalu potem, ko se zmrači, v krvni obtok pa ga sprošča žleza češerika (epifiza), ki leži globoko v zadnjem delu možganov.« Melatonin je dejansko znanilo, ki organizmu pomaga okvirno določiti čas za spanje, ne vpliva pa neposredno na nastop samega spanca. Ko pa zaspimo, koncentracija melatonina začne upadati in se popolnoma ustavi, ko sončna svetloba ob svitu skozi oči vstopi v možgane (tudi skozi zaprte veke). »Svetloba deluje kot zavora in sproščanje melatonina se ustavi.«, ta zavora pa ponovno popusti proti večeru, ko nivo melatonina začne ponovno naraščati.

V vsakem trenutku dneva v naših možganih narašča tudi snov imenovana adenozin. Njena koncentracija se povečuje z vsako minuto, ki jo prebedimo. To je sila, ki nas žene k spanju – visoka koncentracija adenozina zmanjša vpliv delov možganov, ki skrbijo za budnost in pojača vpliv tistih delov, ki so odgovorni za nastop spanca. Pri večini ljudi se to zgodi po štirinajstih do šestnajstih urah budnosti.

Signal za spanje pa lahko umetno utišamo s kemikalijo – s kofeinom, smatrana kot najbolj uporabljano psihoaktivno poživilo na svetu. Kofein deluje tako, da vpliva na receptorje v možganih. Prekrije delovanje adenozina oziroma zamaskira njegov efekt – »podobno, kot bi si zamašili ušesa, da bi izklopili zvok. S tem, ko se kofein polasti teh receptorjev in jih zavzame, blokira signal za zaspanost, ki ga adenozin normalno posreduje možganom. Končni izid je ta, da nas kofein kljub visokih ravnem adenozina, ki bi nas sicer zazibale v spanec, preslepi v stanje budnosti in čuječnosti.«

Izraz »razpolovna doba« se v farmakologiji uporablja za opredelitev potrebnega časa, da telo odstrani 50 odstotkov koncentracije snovi. Razpolovna doba kofeina je od pet do sedem ur. Če recimo zaužijemo skodelico kave po večerji, okrog pol osmih, bo polovica tega kofeina ob pol dveh zjutraj še vedno dejavna. Tudi ostala polovica odmerka je še vedno v obtoku, kar pomeni še veliko razgrajevanja ponoči. Možgani v takem primeru imajo veliko dela proti učinkom kofeina in spanec zato ne bo prišel zlahka, pa tudi ne bo nemoten. Za odstranjevanje kofeina iz sistema pa je zadolžen poseben encim v jetrih. Pri nekaterih posameznikih je ta encim bolj učinkovit, kot pri drugih zato je tudi učinek kofeina in posledično razgrajanje, pri vsakemu drugačen.

Da bi si lažje predstavljali učinek kofeina na možgane je avtor v knjigi navedel Nasino raziskavo izvedeno v osemdesetih letih 20. stoletja. Znanstveniki so pajke izpostavili različnim drogam in opazovali spletanje mrež. Uporabljene droge so bile LSD, amfetamin, marihuana in kofein. Raziskovalci so prišli do osupljivega spoznanja. Pajki so bili pri spletanju mreže pod vplivom kofeina popolnoma onesposobljeni, kot je razvidno na spodnji sliki.

(Walker, 2018, str.43)

POTOVALNA UTRUJENOST

»Izum reaktivnega motorja je bil prelomen za množičen prevoz ljudi po planetu, povzročil pa je tudi nepredvideno biološko težavo. Reaktivna letala namreč brzijo skozi časovne pasove hitreje, kot jih lahko naša 24-urna notranja ura dohaja. Zaradi tega nastane časovni zaostanek in utrujenost (ang. jet lag).«

V novem časovnem pasu se zato počutimo utrujeni, saj naša notranja ura še vedno misli, da je noč. Ponoči pa se ne moremo naspati saj ista ura meni, da je dan.  S pomočjo znakov iz okolja se naša notranja ura počasi prilagaja novemu časovnemu pasu, vendar le za približno uro vsak dan.

Zanimivo je dejstvo, da se težje prilagajamo, ko potujemo proti vzhodu. Ker je naš naravni cirkadiani ritem povprečno malo daljši od 24 ur, je potovanje proti vzhodu še večja obremenitev. Dan se proti vzhodu krajša, kar pa je popolnoma v nasprotju s prirojenim ritmom in prilagoditev je zato še težja.

Zanimive rezultate so dale študije letalskih posadk, ki letijo na dolge proge. Ugotovitve so precej pretresljive, saj je bilo ugotovljeno da dolgoročno pride do okvar kratkoročnega spomina, fizičnega krčenja določenih delov možganov povezanih z učenjem in spominom, veliko bolj so bili izpostavljeni obolenjem za rakom in sladkorni bolezni tipa 2.

Vir : Walker M, Zakaj spimo – Moč spanja in sanj. Ljubljana, Mladinska knjiga (2019).

  • Nina B. Ljubljana 28.01.2020

    Idila v Gozni vasici Theodosius

    Se enkrat se vama z možem iskreno zahvaljujeva za prečudovito izkušnjo bivanja v pravljičnem resortu Theodosius Village v Vipavi. Meblo jogiji in postelje, ki so v luksuznih hiškah Theodosiusa, vzdušje tega malega naselja ter srčnost in prijaznost osebja z gostiteljico Andrejo na čelu, bi človek kar vzel s seboj domov.

  • Manica H. Čemšenik 16.05.2019

    Zahvala MEBLU

    Lansko leto sem kupila štiri vzmetnice MEBLO.  Zaradi alergikov pri hiši sem pred uporabo vse nadvložke oprala. Pri pranju se je ena izmed prevlek strgala. »Se pač zgodi,« sem si rekla … Pri letošnjem spomladanskem čiščenju se je zgodba ponovila – spet se je ena  prevleka strgala. Tokrat sem preko spleta poiskala MEBLO in jim pisala o svojih nezgodah ter jih prosila za pomoč. Še isti dan sem dobila odgovor: prijazno opravičilo z zaključkom, da mi bodo poškodbo reklamirali. Brez izgovorov na pralni stroj, brez spraševanja, kako sem prala … Našli so moj naslov in mi po pošti poslali dve novi prevleki!

    Ne pišem zato, da bi poveličevala slovensko in zagovarjala  protekcionizem. Živim v času, ko pol preveč ljudi išče povsod samo napake, pol si jih vzame celo čas, da svoje pljuvanje zapišejo, in ker sem smrdljiva drhal, ki je ostala (prosto  po Cankarju …), želim zapisati svojo vero, da vsi ljudje niso pokvarjeni, da pošteni odnosi obstajajo, dobra dela živijo med nami. Zato bom  vedno kupovala izdelke MEBLO!

    Hvala, Meblo.

  • Karitas Samarijan 17.06.2019

    Donacija Materinskemu domu Solkan in Šempeter

    Prejeli smo zahvalo za donacijo mebloJOGI nadvložkov JBL PROTECTOR in PREOBLEK za jogije, ki smo jih podarili ustanovama v Solkanu in Šempetru.

    Lepo je pomagati, kar popolnoma povzame sledeča misel :

    ” Dobrota je naš notranji glasnik in svetovalec. Kolikor poslušamo njen nasvet, toliko imamo notranjega miru in sreče.”

    – Anton Trstenjak

  • Zlatko M. Kranj 07.05.2019

    Med spanjem mi je velikokrat vroče, zato me je vzmetnica mebloJOGI® PLATINUM takoj prepričala

    Z ženo sva se odpravila po nakupih za novo ležišče, saj je bilo prejšnje že precej obrabljeno. Ona se sicer v tovrstne izdelke bolj poglablja kot jaz, sem jo pa seveda spremljal. Ko sva se po poti pogovarjala sem dejal, da mi je precej vseeno kakšno vzmetnico vzameva, češ da so vse približno enake. Vstopila sva v salon mebloJOGI v BTC-ju in seveda je bilo izbire precej. Prijazna gospodična nam je vse modele natančno opisala in predstavila, tudi preizkusila sva jih. Ko sva prešla na modele z lateksom mi je takoj vzbudilo zanimanje dejstvo, da je material preprečuje pregrevanje telesa. Ko sem namignil, da bo to pravi izdelek zame pa me je takoj povabila naj preizkusim model PLATINUM. Svetovala mi je naj se uležem nanj in medtem ko je predstavljala posebnosti te vzmetnice, sem bil že prepričan o moji izbiri. Še bolj kot tehnične podrobnosti pa me je prepričal občutek med ležanjem – prijetno sveže, podpora in udobje ob enem. Vsekakor je bila izbira prava in prav nič me ne skrbijo vroče poletne noči.

--

letna tradicija

--

+

naspanih uporabnikov mebloJOGI®

--

opremljenih hotelov in ostalih objektov
  • English
  • Logo Header Menu